"Chciałbym, żeby moje płótna najlepsze były w Polsce, żadne Ameryki, żadna Francja mnie nie kuszą".
Z listu Józefa Czapskiego do Jana Cybisa

Cézanne, Bonnard, Derain, Balthus, Giacometti – wystawy we Francji

Ulubieni malarze Czapskiego: Cézanne, Bonard, Derain, Balthus, Giacometti. Jeśli ktoś będzie we Francji, warto zobaczyć te wystawy.

W  Musée d’Orsay (Paryż)

Portraits de Cézanne

od 13 czerwca 2017  – 24 września 2017

Cézanne namalował ponad 200 portretów, w tym 26 autoportretów i 29 portertów swojej żony Hortense Fiquet. Wystawa chce pokazać, jakie zachodziły zmiany w stylu malowania i jak artysta zmieniał metody pracy nad dziełem. Pokazane zostanie jak malarz pracował nad różnymi wersjami tego samego tematu. Prezentowane prace pochodzą z kolekcji prywatnych i prestiżowych muzów na całym świecie, począwszy od niezwykłego portretu  z 1860 r . wuja Dominique, do  Valliera – ogrodnika z Aix-en-Provence, wykonanego na krótko przed śmiercią artysty w 1906 roku.

cezanne

Komisarze wystawy:  John Elderfield oraz Xavier Rey, dyrektor Muzeum w Marsylii
Wystawa została zorganizowana we współpracy: Musée d’Orsay, National Portrait Gallery w Londynie i National Gallery of Art z Waszyngtonu.
Wystawa będzie prezentowana także w Londynie w National Portrait Gallery (26 październik 2017 do  11 lutego 2018) oraz w Waszyngtonie w National Gallery of Art (od 25 marca 2018 do 1 lipca 2018).

Musée d’Art Moderne w Paryżu

Od 2 czerwca do 29 października 2017 roku można zobaczyć wystawę prac trzech artystów:  André Deraina (1880-1954), Balthusa (1908-2001) i Alberto Giacomettiiego (1901-1966).

Komisarz: Jacqueline Munck

Wystawa pokazuje ponad 350 dzieł (obrazy, rzeźby, prace na papierze i zdjęcia) i  skupia się głównie na latach od 1930 do 1960. Prace pochodzą z największych kolekcji prywatnych i muzealnych na całym świecie: MoMA,Metropolitan Museum, Tate, Hirshhorn Museum, Minneapolis Institute, Albright-Knox Art Gallery, North Carolina Museum of Art, Wadsworth Atheneum Museum of Art, Boijmans Museum, Fondation Pierre et Tana Matisse, Centre Pompidou, Musée d’Orsay, Fondation Maeght, Fondation Beyeler, Musée du Petit Palais w Genewie, Wacoal Holdings Co. z Kyoto. Oczywiście kilka dzieł pochodzi ze zbiorów Muzeum Sztuki Nowoczesnej Miasta Paryża m.in. arcydzieło artysty „Grandes Bacchanales noires” Deraina.

giacometti_musse

Musée d’Art moderne de la Ville de Paris
11 Avenue du Président Wilson
Paryż

W Muzeum Bonnarda

Od 13 maja  do 17 września 2017 w Muzeum Bonnarda w Le Cannet można zobaczyć wspaniałą wystawę obrazów Bonnarda i Vuillarda z kolekcji  Zeïneb & Jean-Pierre Marcie-Rivière.  Ta para kolekcjonerów i fillantropów z XIX i XX wieku zgromadziła przez ponad 40 lat wspaniałą kolekcję obrazów. Na wystawie są pokazane: 25 obrazy i 94 rysunki Bonnarda oraz 24 obrazy, 3 pastele oraz 2 rysunki Vuillarda.

Bonnarda i Vuillarda łączyła  braterska przyjaźń. Ich listy z lat 1891-1940 pokazują ich fascynacje i próby odkrywania sztuki. Wystawa pokazuje na 3 poziomach muzeum trzy zagadnienia: Bonnard / Vuillard, artystyczny współudział, Kobieca obecność, Projekty wnętrz i krajobrazy.  Wyjątkowe obrazy Pierre’a Bonnarda: Joueur de Banjo (1895),  Nu accroupi au tub (1918).

Z obrazów Jean-Édouarda Vuillarda zobaczymy La Soirée musicale (vers 1896-1899), Misia assise dans une bergère, zwane Nonchaloir (1901), oraz Jeune fille la main sur la poignée de la porte (1891).

16 boulevard Sadi Carnot
06110 LE CANNET
Côte d’Azur


Na zdjęciu głównym: obrazy z wystawy w Muzeum Bonnarda.  m.in.  Jean-Édouarda Vuillarda Misia assise dans une bergère, dit Nonchaloir (1901).

O autorze /


Właścicielka strony www.jozefczapski.pl. Autorka tekstów na tej stronie. Od lat zajmuje się twórczością Józefa Czapskiego; przegląda archiwa. Odczytuje dzienniki. Copyright 2017 - Elżbieta Skoczek / Materiały umieszczone na stronie są chronione prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie tylko za zgodą autora.

Artykuły powiązane

O pisaniu biografii

"(...) starałam się docierać do istoty rzeczy każdego zagadnienia w przekonaniu, że zbliżanie się do prawdy i jawność są wymowniejsze i moralniejsze od przemilczeń, legend i niedomówień.


Ludźmi jesteśmy i tylko ludźmi ułomnymi choćby nas inni brali za aniołów - pisał Mickiewicz do przyjaciół – cytując Naśladowanie.

Maria Czapska, Szkice Mickiewiczowskie, Wstęp

Kontakt

Zapraszamy do kontaktu z redakcją