"Chciałbym, żeby moje płótna najlepsze były w Polsce, żadne Ameryki, żadna Francja mnie nie kuszą".
Z listu Józefa Czapskiego do Jana Cybisa

FJCZ: Muzeum Narodowe w Warszawie, 06.10.2017

W ramach Festiwalu Józefa Czapskiego odbędzie się w Muzeum Narodowym w Warszawie specjalna edycja Wieczoru w muzeum. Zapraszam Państwa (w imieniu dyrekcji oraz Katarzyny  Janus-Borkowskiej, która opowie w czasie spotkania o Czapskim jako koloryście i jako ekspresjoniście) do Galerii XIX i XX wieku w piątek , 6 października 2017 roku o godz. 19.30 .

Zgodnie z ideą tegorocznej edycji Festiwalu Józefa Czapskiego z magazynów Muzeum Narodowego zostanie wyciągnięte trzy obrazy. Na co dzień więc nie są one eksponowane. Dwa z nich to prace artysty z okresu przed wybuchem II wojny światowej. Z tego okresu jest najmniej dzieł, gdyż większość spłonęła w czasie Powstawnia Warszawskiego. Te prace ocalały dzięki temu, że właściciele zdeponowali je w podziemiach muzeum w chwili wybuchy wojny i w momencie, kiedy Niemcy zaczęli plądrować okoliczne pałace. To „Portret kobiety w pasiastym żakiecie” z  1934 roku oraz  „Alejka w parku” z 1933 roku. Trzeci obraz pochodzi z okresu powojennego. To olej na płótnie „U węzgłowia chorej” z  1964 roku. Kto jest na tym płótnie?

O prelegentce:

Katarzyna  Janus-Borkowska – absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Wieloletni współpracownik Galerii Zachęta, Galerii Kordegarda, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni oraz Działu Oświatowego Zamku Królewskiego w Warszawie. Autorka filmów dokumentalnych o sztuce. Obecnie współpracuje z Działem Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie.

Józef Czapski – kolorysta czy ekspresjonista? 

Twórczość malarska autora Wspomnień starobielskich zdradza rozmaite wpływy i źródła inspiracji. W okresie przedwojennym podejmował on tradycyjne tematy, takie jak pejzaż, martwa natura czy portret, deformując jednak rzeczywistość za pomocą plamy barwnej. Po wojnie poszukiwania kolorystyczne zaprowadziły go w stronę malarskiego ekspresjonizmu. Cechą charakterystyczną jego twórczości był także specyficzny sposób kadrowania.

Informacje szczegółowe:

Na wydarzenie obowiązuje bilet wstępu do Muzeum Narodowego w Warszawie. 

Na zdjęciu obraz Mężczyna na wystawie, który można oglądać na stałej wystawie w Muzeum Narodowym w Warszawie w Galerii XIX i XX wieku.

Serdecznie zapraszam

Elżbieta Skoczek , Dyrektor Festiwalu Józefa Czapskiego.

O Festiwalu Józefa Czapskiego:

Fundacja SUSEIA z siedzibą w Krakowie m.in. wydawca strony www.jozefczapski.pl, zaprosiła instytucje kultury, edukacji oraz organizacje pozarządowe do uczestnictwa w  Festiwalu Józefa Czapskiegoktórego wydarzenia odbędą się  od 5 października do 7 listopada 2017 roku w: Warszawie, Toruniu, Stawisku, Sopocie, Katowicach, Kurozwękach, Petersburgu, Paryżu, Maisons-Laffitte, Wsoli, Cieszynie oraz w Krakowie.

logo CZAPSKI

Ideą tej edycji jest, by instytucje, które posiadają w swoich zbiorach dzieła malarza wyciągnęły je z magazynów i pokazały widzom. A te instytucje, które na co dzień eksponują prace zorganizowały w ich kontekście spotkania poświęcone Marii i Józefowi.

Do naszej inicjatywy włączyło się już kilkanaście instytucji w Polsce, Francji, a także osoby prywatne.

O autorze /


Właścicielka strony www.jozefczapski.pl. Autorka tekstów na tej stronie. Od lat zajmuje się twórczością Józefa Czapskiego; przegląda archiwa. Odczytuje dzienniki. Copyright 2017 - Elżbieta Skoczek / Materiały umieszczone na stronie są chronione prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie tylko za zgodą autora.

Artykuły powiązane

O pisaniu biografii

"(...) starałam się docierać do istoty rzeczy każdego zagadnienia w przekonaniu, że zbliżanie się do prawdy i jawność są wymowniejsze i moralniejsze od przemilczeń, legend i niedomówień.


Ludźmi jesteśmy i tylko ludźmi ułomnymi choćby nas inni brali za aniołów - pisał Mickiewicz do przyjaciół – cytując Naśladowanie.

Maria Czapska, Szkice Mickiewiczowskie, Wstęp

Kontakt

Zapraszamy do kontaktu z redakcją