Hybrydowa II edycja Festiwalu Józefa Czapskiego – szczegółowy program

logo festiwalu z pomarańczowym elementem

Rok 2020 to czas szczególny, bo naznaczony walką z wirusem Covid-19. Dlatego II edycja Festiwalu Józefa Czapskiego organizowana przez FUNDACJĘ SUSEIA będzie miała hybrydowy charakter.  Dzieła Czapskiego, nigdy niepokazywane na wystawach, zostaną zaprezentowane w Wirtualnym Świecie, w internecie. Zobaczymy także prace współczesnych, żyjących artystów.

Partnerami Festiwalu są: Galeria aTAK (WARSZAWA)  oraz Galeria sztuki OFF FRAME (KRAKÓW), oraz Dawid Dziedziczak, pomysłodawca i realizator projektu  TWÓRCY EMIGRACJI

Szczegółowy program II edycji Festiwalu Józefa Czapskiego

Wystawa Widzenie powtórne –  Grzegorz Kozera

30 września 2020, od godz. 12.00  – Galeria aTAK –  Warszawa

Wydarzeniem otwierającym II  edycję festiwalu jest wystawa Widzenie powtórne, której autorem jest Grzegorz KozeraZapraszamy w tym dniu 30 września 2020 od godz. 12.00  do 20.00 na spotkanie z artystą w Galerii aTAK w Warszawie. Z uwagi na epidemię nie będzie wernisażu.
Wystawa jest zapisem podróży artystycznej młodego artysty szlakiem Józefa Czapskiego, która – obok osobistych spostrzeżeń i pomysłów – jest również odzwierciedleniem fascynacji wrażliwością wizualną Józefa Czapskiego. Jego śladami Grzegorz Kozera podążył do Ameryki Południowej w 2019 roku w ramach przyznanego stypendium przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu „Młoda Polska”.

Wystawę będzie można oglądać od 30 września do 31 grudnia 2020 roku.

zaproszenie kolorowe na wystawę Grzegorz Kozery do galerii Atak

Organizator wystawy: Galeria aTAK,  ul. Mazowiecka 11 lok. 38, Warszawa
Galeria czynna: wtorek i czwartek: 11 -18,  sobota: 11 – 16 lub po wcześniejszym umówieniu telefonicznym lub mailowym:  tel: +48 (22) 826 50 55,  e-mail: galeria@atak.art.pl


Statuetka, odkrycie obrazu – dr Piotr Jaworski z Uniwersytetu Warszawskiego

2 października 2020 – internet

Zaprezentujemy opowieść dr Piotra Jaworskiego z Uniwersytetu Warszawskiego o tym, jak odkrył w prywatnym mieszkaniu obraz Józefa Czapskiego, Statuetka. Rozmowę nagrał Dawid Dziedziczak realizując projekt Twórcy Emigracji,  dofinansowany w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci”.

POSŁUCHAJ


Janusz Strzałecki – zapomniany kapista – opowieść Anny Zelmańskiej-Lipnickiej

14 października 2020, godz. 18.00  – Pawilon Józefa Czapskiego – Kraków

Nagranie spotkania

„W malarstwie sztalugowym Strzałecki konsekwentnie trzyma się linii, która zarysowała się wyraźnie już w jego wcześniejszych pracach. Dyscyplina wnikliwej obserwacji otaczającej go rzeczywistości decyduje o jego indywidualnej postawie, o jego artystycznym credo”. [Jan Cybis, Recenzja wniosku o przyznania Januszowi Strzałeckiemu tytułu prof. zwyczajnego].

Anna Zelmańska-Lipnicka – doktorantka IS PAN w Warszawie, gdzie przygotowuje pracę doktorską poświęconą Januszowi Strzałeckiemu pod kierunkiem prof. Joanny M. Sosnowskiej  opowie o zapomnianym kapiście.  Jako stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotowuje scenariusz i koncepcję wystawy i dzięki wsparciu ministerstwa możemy uczestniczyć w tym spotkaniu i gościć ją w ramach Festiwalu Józefa Czapskiego. Spotkanie moderują: Anna Baranowa i Agnieszka Kosińska.

obraz kolorowy krzesło białe a na nim cytryny, dzbanek i kwiaty w doniczkach

Janusz Strzałecki, Białe krzesło, 1923, Muzeum Sztuki, Łódź

Organizatorzy spotkania: Oddział Krakowski Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Muzeum Narodowe w Krakowie.

Partnerzy spotkania: Fundacja SUSEIA  i Galeria Sztuki OFF FRAME (Kraków)

Miejsce spotkania: Pawilon Józefa Czapskiego, ul. Piłsudskiego 12, Kraków


Wirtualna Wystawa: Odkryte. Obrazy Józefa Czapskiego z prywatnych kolekcji związanych z Francją

29 października 2020 – Wirtualny Świat – Internet (WWW.CZAPSKIFESTIVAL.PL

Organizatorzy wystawy: FUNDACJA SUSEIA i ASSOCIATION CROQUIS

dwoje drzwi i postać siedząca pzy nich, zółte barwy, postać w czerwieni

Józef Czapski, obraz w kolekcji prywatnej, Francja

27 maja 2020 roku w prywatnej galerii francuskiej, w Paryżu  nieopodal Luwru był zaplanowany wernisaż wystawy dzieł Józefa Czapskiego z prywatnych kolekcji związanych z Francją. W Sali Centre du Dialogue (25 rue Surcouf, Paryż) 28 maja 2020 miała rozpocząć się sesja naukowa.

– Projekt pokazania dzieł Czapskiego w Paryżu, na który fundacja uzyskała wsparcie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kulturalne pomosty”  miał na celu zainteresowanie widza francuskiego twórczością polskiego malarza. Artysty, społecznika, który przecież prawie 50 lat spędził we Francji. Ten kraj stał się jego kolejnym przystankiem w biografii, przymusowym jak wiemy ze względu na panujący w Polsce  w tamtych czasach (lata po II wojnie światowej) reżim komunistyczny. Jako żołnierz Armii Andersa , ocalony z obozów sowieckich nie mógł powrócić do Polski.  Jego twórczość znalazła się na liście autorów zakazanych. Mówi o tym notka informacyjna nr 9 z 1975 Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk. Chcemy poprzez pokazanie związków Józefa Czapskiego z intelektualistami francuskimi  zainteresować widza francuskiego. Czapski pojawi się więc w kontekście m.in. generała Charlesa de Gaulla, André Malraux, Alberta Camus, ale także Gillesa de Boisgelin. Posłuchamy wspomnień żyjących jeszcze świadków jego życia we Francji. Nie mogliśmy zrealizować wystawy w realnej przestrzeni. By praca nie poszła na marne, postanowiliśmy przenieść  projekt do wirtualnej przestrzeni i pokażemy ją końcem października w specjalnej odsłonie.  Gdy minie szaleństwo koronawirusa wówczas FUNDACJA podejmie starania, by pokazać  wystawę  w galerii, gdzie widzowie będą mogli z bliska dotknąć okiem malarstwa Józefa Czapskiego. – mówi Elżbieta Skoczek, dyrektor Festiwalu Józefa Czapskiego, prezes Fundacji SUSEIA.  Przeniesienie tej francuskiej wystawy do wirtualnej przestrzeni umożliwi jej zobaczenie na całym świecie. Także polscy miłośnicy twórczości literackiej i malarskiej Józefa Czapskiego będą mogli odkryć nowe obrazy i nowe informacje.  Większość zaprezentowanych dzieł nie była nigdy pokazywana na wystawach i znajdują się one m.in. na terenie Francji. Wystawie będą towarzyszyły artykuły i multimedia w języku francuskim.

Swoje wspomnienia z czasów rozmów z Józefem Czapskim przywołają:  Maria Nowak, Katarzyna Skansberg, Henryk Woźniakowski, Maciej Morawski, a także autorzy ciekawych artykułów: dr Ewa Bobrowska, Bernard Marchandier, Vincent Guillier, Leszek Czarnecki, Elżbieta Skoczek.

O życiu wokół obrazów polskiego malarza opowie Michael Popiel de Boisgelin (właściciel największej prywatnej francuskiej kolekcji).

Janusz Nowak specjalnie dla potrzeb wirtualnej wystawy przygotował Kalendarium życia Józefa Czapskiego, które odkrywa nowe fakty z życia malarza, pokazuje jego bardzo bliskie relacje z intelektualistami z Francji.

Wsparcie promocyjne we Francji: Instytut Polski w Paryżu,  Paris ART.


 

STOWARZYSZENIE INSTYTUT LITERACKI KULTURA – jeśli sytuacja epidemiologiczna pozwoli  – zaprasza do zwiedzania domu paryskiej Kultury i do obejrzenia zgromadzonych tam archiwów.

Odwiedziny możliwe po telefonicznym lub mailowym kontakcie

——————————————————————————————–

Dialog z Czapskim.  Ahmad Kaddour. Adam Kozik. Artur Majka. Adam Małek

29 października 2020 – Wirtualny Świat – Internet (link podamy 28.10.2020 roku) 

Organizatorzy wystawy: FUNDACJA SUSEIA i ASSOCIATION CROQUIS

To spojrzenie artystów żyjących we Francji i w Polsce. Punktem wyjścia była ich fascynacja twórczością autora „Tumultu i widm”. To, co zobaczymy na wystawie, to ich wewnętrzny świat, ich doznanie, ich przeżycie, którymi dzielą się z tymi, którzy spojrzą na ich obrazy.
Wystawę w realnej przestrzeni, w galerii będziemy mogli zobaczyć w  2021 roku. Pojawią się wtedy także obrazy Czapskiego, które po raz pierwszy będzie można zobaczyć  i dotknąć okiem.

Ahmad Kaddour – malarz, ilustrator. Urodzony w 1964  w Damaszku w Syrii. Absolwent Wydziału Sztuk Pięknych Akademii w Damaszku i Akademii Sztuk Pięknych w Paryżu (Wydział Litografii i Sitodruku, 1995). Naukę kontynuował w Akademii Sztuk Pięknych w Filadelfii (Stany Zjednoczone). Mieszka w Paryżu od 1990 roku. Na co dzień  uczy młodych ludzi serigrafii w pracowniach paryskich m.in. Paris Ateliers. Swoje prace pokazywał na międzynarodowych wystawach.  Jego obrazy znajdują się w kolekcjach w Stanach Zjednoczonych, we Francji oraz w Polsce. Zafacynowany dziełami i myślą Tadeusza Kantora. Jego spotkanie z twórczością Czapskiego (malarstwo, ale także teksty krytyczne o sztuce, dzienniki, wspomnienia z obozów sowieckich) to nowa fascynacja.

kolorowy obraz, człowiek wiozący czaszkę na taczkach

Ahmad Kaddour, bez tytułu

Adam Kozik jest malarzem, architektem. Urodzony w Krakowie. W latach 1993-1998 studiował na Wydziale Architektury i Urbanistyki Politechniki Krakowskiej, gdzie w 1998 r obronił dyplom w Katedrze Projektowania Obiektów Użyteczności Publicznej.
Zawodowo zajmuje się projektowaniem architektury. Od roku 2001 prowadzi pracownię projektową architektury Ar-De Studio Architecture & Design. Od 2017 roku prowadzi w Krakowie galerię sztuki współczesnej OFF FRAME, w Krakowie przy ul. Krakowskiej 41. Swoje obrazy pokazywał na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych m.in. w Paryżu, Luksemburgu, Krakowie i Bielsku- Białej. Jego prace są w kolekcjach prywatnych w Polsce, Francji, Belgii i Stanach Zjednoczonych.

 

martwa natura, butelka, obraz w kolorach pomarańczu, czerwieni

Adam Kozik, Martwa natura

Artur Majka jest malarzem, grafikiem i architektem. Urodzony w Tarnowie. Studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej oraz Akademii Sztuk Pięknych w Paryżu (École Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Paris). Jego prace koncentrują się na człowieku i jego wnętrzu. Człowiek  i jego miejsce we współczesnym świecie. Swoje obrazy pokazuje na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Europie, szczególnie we Francji i w Polsce oraz w USA. Znajdują się one także w prywatnych kolekcjach.

W 2018 roku wykonał cykl ilustracji do wierszy  Pawła Huelle „Obłoki jasne nad tobą”. Tomik wydała Fundacja SUSEIA.

W ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2018 roku  stworzył cykl  grafik, ilustracji  do Apokalipsy wg św. Jana. Powstały one do współczesnego tłumaczenia Apokalipsy, dokonanego przez ks. prof. Dariusza Koteckiego, dziekana Wydziału Teologii na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Wystawę APOKALIPSA: Dürer – Lebenstein – Majka można było oglądać w 2019 roku w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, która była zorganizowana we współpracy z  Galerią Roi Doré w Paryżu.

Uczestniczył w Międzynarodowej Wystawie Sztuki Współczesnej  „Znaki Apokalipsy”, którą można było oglądać do 20 września 2020 roku w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu.

„Artur Majka jest jednym z najciekawszych polskich artystów współczesnych, ale – podobnie jak Dürer i Lebenstein – nierozerwalnie związany raczej z Zachodem Europy, gdzie od lat mieszka i tworzy” – czytamy we informacji o wystawie warszawskiej. Artysta mieszka i pracuje w Paryżu.

Martwa natura kolorowa, na stole butelka i kieliszek

Artur Majka , Martwa natura

Adam Małek – malarz, grafik. Urodził się w 1955  w Krakowie. Ukończył studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w 1982 roku. Zajmuje się grafiką artystyczną. Od 1981 prezentuje wystawy indywidualne i uczestniczy w wystawach zbiorowych w kraju i za granicą, m. in. we Francji, Holandii, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Czechach, Belgii, Hiszpanii oraz w Stanach Zjednoczonych, Brazylii i na Tajwanie. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków. W 1997 wraz z malarzami swego pokolenia, Grzegorzem Bednarskim i Stanisławem Tabiszem, był pomysłodawcą Nagrody im. Witolda Wojtkiewicza, przyznawanej przez Zarząd Okręgu  ZPAP w Krakowie. W 2016 roku jego grafika „Selfie” otrzymała  Grand Prix w konkursie Grafiki Roku (nagroda przyznawana przez jury  powołane przez okręg krakowski Związku Polskich Artystów Plastyków).

dwie twarze, kolorowa akwaforta

Adam Małek – ”Niebezpieczne związki” – 50 x 50 cm – tech. akwaforta , akwatinta – 2013

 

logo niepodległa , czerwono białe

czerwono białe logo Instytutu Adama Mickiewicza

Projekt Wirtualnych Wystaw:

Odkryte. Obrazy Józefa Czapskiego z prywatnych kolekcji związanych z Francją

Dialog z Czapskim.  Ahmad Kaddour. Adam Kozik. Artur Majka. Adam Małek

dofinansowano w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”. www.culture.pl

 

 

 

 

 

O autorze /


Urodziła się w Nowej Dębie. Studiowała w Krakowie, na Uniwersytecie Jagiellońskim; studia podyplomowe z zarządzania projektami na Akademii Górniczo-Hutniczej. Autorka od wielu lat zajmuje się twórczością Józefa Czapskiego: przegląda archiwa, odczytuje dzienniki i zbiera informacje o dziełach malarza (projekt: Catalogue raisonné dzieł Józefa Czapskiego), nagrywa rozmowy z tymi, którzy znali autora "Na nieludzkiej ziemi". Powołała w 2017 roku Festiwal Józefa Czapskiego (jest jego dyrektorem) . Odbyły się już dwie edycje festiwalu (2017 i 2020 rok). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Literatura 2020, 155591/20). Kuratorka wystawy "Józef Czapski en France. Œuvres des collections privées", 2020. - projekt zrealizowany w ramach programu "Kulturalne pomosty", 2020. Kuratorka wystawy "Józef Czapski dzieła z kolekcji prywatnych, Kordegarda, Galeria Narodowego Centrum Kultury, od 28.04.2022 - 6.06.2022. Kuratorka wystawy w nowej Galerii Józefa Czapskiego w Pałacu w Kurozwękach "Józef Czapski. Dzieła z kolekcji Markiza Michaela Popiela de Boisgelin", 2023. Copyright 2016 - 2024 - Ela Skoczek / Materiały umieszczone na stronie są chronione prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie tylko za zgodą autora.

Artykuły powiązane

O pisaniu biografii

"(...) starałam się docierać do istoty rzeczy każdego zagadnienia w przekonaniu, że zbliżanie się do prawdy i jawność są wymowniejsze i moralniejsze od przemilczeń, legend i niedomówień.


Ludźmi jesteśmy i tylko ludźmi ułomnymi choćby nas inni brali za aniołów - pisał Mickiewicz do przyjaciół – cytując Naśladowanie.

Maria Czapska, Szkice Mickiewiczowskie, Wstęp

Kontakt

Zapraszamy do kontaktu z redakcją